De bekende ontwerper Richard Hutten heeft voor TNT Post een unieke postzegel ontworpen; of beter gezegd: een postzegel-boekje. De zegels worden uitgebracht in het kader van de 75e Boekenweek; Joost Zwagerman schreef het verhaal op de postzegels.
Het is voor het eerst dat een postbedrijf een postzegel uitgeeft in de vorm van een boekje. De Boekenweekpostzegel is een boekje van 3 bij 4 centimeter, met 8 bladzijden die losgemaakt en gelezen kunnen worden. Richard Hutten tekende voor het ontwerpen en de fotografie en Joost Zwagerman, de auteur van het Boekenweekgeschenk ‘Duel’, schreef de ‘bonus track’. Een verhaal van 500 woorden dat aansluit op ‘Duel’, maar ook zelfstandig gelezen kan worden.
Boekenweek-boeken
Ontwerper Richard Hutten vormde samen met Damian Tatangelo, David Schäublin, Michaela Tomiskova en Joep Huisinga het ontwerpteam. Hutten staat bekend om zijn vitale eigenzinnigheid en onstuitbare drang tot innovatie. TNT Post is aan de andere kant een eigentijds bedrijf dat regelmatig met hele bijzondere postzegels komt. Hutten vond het dan ook een eer door TNT gevraagd te worden. ‘Op de postzegel is de suggestie van ruimtelijkheid aanwezig’, legt Richard Hutten uit. ‘Er is namelijk een foto afgebeeld van een driedimensionale opstelling, die we in de studio met boeken hebben opgebouwd. Om het jubileum van de Boekenweek te verbeelden hebben we hiervoor Boekenweekgeschenken genomen. Die schoven we in stapeltjes bij elkaar tot stoere letters, die van bovenaf gezien samen het woord Boekenweek vormen. De tekst Nederland hebben we op de vloer geschilderd.’
De postzegel heeft een oplage van ca. 250.000 stuks en is vanaf vandaag te koop. En wat kunnen we er mee? De frankeerwaarde van de Boekenweekpostzegel is 2,20 euro, bestemd voor poststukken tot 500 gram. Of een boek natuurlijk….
Laat een reactie achter
Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.