Alleen de stand zelf al was weer spraakmakend. Wanden en tussenmuren waren dit jaar gemaakt van blokjes piepschuim, in mooi contrast met de donkerhouten vloer van tweedehands vloerdelen. Je kon makkelijk van binnen naar buiten kijken en andersom. Kortom: Moroso's peepshow trok veel bekijks.
Moroso geldt sinds jaar en dag als een van de belangrijkste trendsetters ter wereld. Helemaal sinds Patricia Urquiola er art-director is. Al jaren is zij dé meest gevraagde vrouwelijke ontwerpster ter wereld en ook voor ‘haar’ Moroso pakte ze natuurlijk flink uit. Tóch was het deze keer niet Patries die de show stal, maar de Japanner Tokujin Yoshika met zijn Memory Chair.
Een stoel die je continu van vorm kunt veranderen en gemaakt lijkt van aluminiumfolie. Het is echter wel degelijk een katoenen stof, waarin ook gerecycled aluminium is verwerkt. ‘Ik wilde een stoel maken die steeds opnieuw gevormd kan worden. Zo wordt de bezitter dus eigenlijk de ontwerper. De achterliggende gedachte is dat het design feitelijk niet bestaat, aldus Yoshika.
Kekke kralen
Ook leuk: de Wood Chair van de Zweedse dames van Front. Een stoel die eigenlijk een soort jas heeft van duizenden houten kralen en daarom direct doet denken aan de kralenbekleding die veel taxichauffeurs om hun stoel hebben zitten vanwege de masserende werking. Een bestaand idee, maar nu haute couture uitgewerkt. De houten bolletjes variëren in grootte en ‘vullen’ als het ware de stoel als een soort zeepbellen. Een mooie combi van ergonomie, techniek en esthetiek.
Rising star
Een naam om in de gaten te houden is Philippe Bestenheider. We zagen hem dit jaar bij alle grote trendsetters, waaronder dus Moroso. Zijn Beth stoel is volledig gemaakt van gerecycelde materialen, met een ‘huid’ van geprint (banden)rubber. De stoel heeft een vulling van snippers die gemaakt zijn van PET-flessen. Volledig eco-sustainable; hét nieuwe toverwoord in de designbranche.
Diesel
Toen het kledingmerk Diesel een partner zocht voor een eigen lijn meubels en verlichting die aansluiten op de lifestyle en het budget van hun doelgroep, kwam al snel Moroso in beeld. Voor Moroso is het interessant, omdat zij op deze manier jongere mensen kennis kunnen laten maken met hun ontwerpen. Het thema van de collectie ‘Succesful living from Diesel with Moroso’ dit jaar was Rock. Dit is door Moroso vertaald naar zitmeubelen, tafels en bedden met een casual look. Het fauteuiltje Rock heeft aan de achterzijde een geometrisch patroon, de tafel heeft een glazen blad en de gestoffeerde bedden hebben een (oversized) hoofdbord. Heel baggy!
Doshi Levien maakte voor Moroso de Paperplanes: geen vliegtuigjes, maar stoelen; in 2 maten. De stoelen zijn bekleed met een nieuwe, vrij grafische stof waarin Swarovski kristalletjes zijn verwerkt.
[caption id="attachment_10647" align="aligncenter" width="567" caption="Fauteuiltje Rift van Patricia Urquiola. "][/caption]
Laat een reactie achter
Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.