We spraken met designer
Lex Pott in Milaan, waar hij zijn
Diptych serie presenteerde. Alle producten zijn handgemaakt en komen van de
Douglas spar. De werkwijze van Pott is zo subtiel dat de producten de kern, het hart van de boom blijven uitstralen. Het vergde een lange adem om tot deze serie te komen: veel onderzoeken, schaven, bijschaven en experimenteren. Samen met Woes van Haaften van
New Window werd dit een spannende reis.
De presentatie in Milaan vonden wij verbluffend. Met een engelengeduld, zachte aanraking en technische benadering maakt dat zelfs het kleinste ontwerp een grootse museale uitstraling had.
Diptych, een tweeluik
De werkwijze van Lex Pott klinkt simpel en effectief, maar niets is wat het lijkt. Om de ziel van een boom in design te vangen is nog niet zo simpel, vandaar de vele onderzoeken. Door het hout te zandstralen worden de zachte gedeeltes (de lichte jaarringen) van het hout weggeblazen. Hiervoor was een boom nodig die snel groeit, anders zijn de jaarringen te dun.
Uiteindelijk kwam Pott samen met een boomexpert van Naturalis uit op de Douglas spar, een oorspronkelijk Amerikaanse boom. De zachte delen worden weggeblazen en de harde delen blijven over. Door een geometrisch patroon te tekenen in rubber blijven andere delen beschermd tegen het zandstralen. Zo ontstaat een spannend tweeluik (vandaar de naam Diptych), een subliem spel van beschermen en wegblazen.
In Ventura Lambrate gingen de lichten uit, de deuren dicht en wij doken een lokaal restaurantje in om na te genieten van o.a. dit prachtige verhaal en andere heerlijkheden natuurlijk...
fotografie: Gimmii | Nanda Rave
Laat een reactie achter
Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.